esmaspäev, 13. juuni 2011

Šokolaadiglasuuriga kihiline küpsis

Mu õde oli lõpetamas ülikooli. Päev enne magistritöö kaitsmist küpsetasin talle koogi, et järgmisel päeval suurt sündmust koos tähistada. Lõpetasin toorjuustukoogi küpsetamise kell 1.30 öösel ja hakkasin seda rõdule jahtuma panema. Vahetult enne, kui sain koogi rõdu põrandale asetatud, libises see aga mul käest ja lendas täpselt tagurpidi. Nüüd võite vaid arvata, mis jääb toorjuustukoogist järele, kui see kuumast ja poolvedelast peast teistpidi pöörata… Kirusin ja rookisin keset ööd rõdulaudade vahelt magusat löga. Lootsin vaid, et see halb enne polnud :)

Aga nii muuseas olin ma eelmisel õhtul valmis küpsetanud ka ühe teise magusa asja - klassikalise kihilise küpsise. Kihiline küpsis jäi mu teele poes ette, kuid selle E-ainetest kubisev koostis ei meeldinud mulle sugugi. Siis meenus, et ma olen seda korra juba küpsetanud (see oli päris mitme aasta eest ühel isadepäeval) ning üles otsida tuli vaid retsept. Retseptile sain jälile nami-namis ja kuigi need küpsised ei näe välisel vaatlusel mitte kõige kergemini järgitehtavad välja, pole nende küpsetamine ja kokkuladumine üldsegi keeruline. Vähendasin algse retsepti kogust ligi poole võrra, kuid küpsiste kogus tuli ikka märkimisväärne - aga õnneks säilivad need külmkapis päris mitu päeva.


Ümberkukkunud kook polnud siiski halb enne - õe lõputöö sai kaitstud ning küpsised maitsesid värskele magistrile hästi.

Vaja läheb:
200 g võid
200 g nisujahu (või toortatrajahu - erilist maitsevahe pole, aga tatrajahuga saab küpsetise gluteenivabaks)
200 g rafineerimata roosuhkrut (juba 150 g on tegelikult täiesti piisav kogus)
5 muna

Vahele ja peale:
ca 350 - 400 g hapukat pohlamoosi
150-200 g mõrušololaadi + 2 sl rõõska koort

Vahusta toasoe või pehmeks vahuks, mikserda madalate pööretega juurde nisujahu. Vahusta munad koos suhkruga kohevaks vahuks. Sega osade kaupa munamass jahu-või segule, kuni saad vedelapoolse ühtlase taina.

Tainas tuleb jagada viieks osaks. Mina kaalusin taina ära, jagasin massi viiega ning kallasin küpsetuspaberiga kaetud ahjuplaadile võrdse suurusega portsjonid (umbes poolele ahjuplaadile mahub korraga üks kogus tainast). Aja spaatliga tainas ahjuplaadil laiali õhukeseks ühtlaseks kihiks ja küpseta 200-kraadises ahjus ca 8-9 min (tatrajahust taina puhul vaja küpsetmiseks paar lisaminutit). Jälgi, et tainaplaadi ääred poleks keskkohast madalamad, muidu kipub see äärest liialt pruunistuma.

Jahuta põhjad. Liida küpsisepõhjad pohlakeedisega (õhuke kiht iga plaadi vahele). Pealmiseks kihiks sulata vesivannil mõrušokolaad ning lisa paar supilusikatäit vahukoort, et hiljem oleks šokolaadi kergem lõigata. Määri sulanud šokolaadimass pealmisele kihile ühtlaselt laiali. Aseta valmis küpsiseplaat külmkappi ja lase seista üle öö, kuni kihid imenduvad. Lõika plaat umbes 1,5x3 cm tükkideks, et moodustuks kihilised šokolaadiglasuuriga küpsised.

5 kommentaari:

  1. Aet, ma kujutan ette seda nördimust, mis Sind hilisel õhtutunnil seal rõdul valdas :(

    Tore, et küpsised õnnestusid ja meeldisid. Ma mäletan ise väga hästi seda nördimust ja üllatust, kui tunnustatud kondiitri Kuno Plaani kihilisi küpsiseid ostsin ja hiljem koostist lugema hakkasin. Kubises e-ainetest, nii et Kristjan need lihtsalt minema viskas. Vanameistrilt ootaks ikka veidi austavamat suhtumist vana kooli maiustusse, aga vot...

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Oh taevas küll! See küll nii ammune postitus, aga tuletas meelde minu õnnetuse. Tegin suuuure kastitäie pavlova kooke minia palvel, nad tahtsid selle kastiga sõbranna sünnipevale minna. Ma tulin teiselt korruselt selle kastiga, trepiastmeid ei näinud (kast segas), arvasin, et järgmiseks astun põrandale, aga jäi üks aste veel treppi... Ja siis - kast oli kummuli põrandal, kõik olid näost kaamed. :(

      Kustuta
  2. See hetk, kui kook tagurpidi lendas, oli tunne, et küll tahaks aega tagasi keerata. Tundsin viha ja kurbust korraga, sest olin vaeva näinud ja koogist oli nii kahju.
    Aga mõne toidu E-ainete koostis jääb mulle täiesti arusaamatuks - milleks on neid vaja sinna nii palju lisada, kui saab ka täiesti ilma. Säilivus on kindlasti üks argument, kuid säilitusained pole nende koostises sugugi ainukesed E-ained. Kes vähegi viitsib, tehku aga ise, pole ju keeruline ja koostis palju ausam.

    VastaKustuta
  3. Aet, siiras kaastunne Sulle ja õnnetule koogile.
    Kihiline küpsis on nii, nii hea. Olen küll patustanud ja paar korda poest ostnud. Isetegemine tundub keeruline ja aeganõudev. Pean veel hoogu võtma. Aga mul ka selline küsimus, et kui suurel plaadil tuleks neid põhjasid küpsetada ?

    VastaKustuta
  4. Mina küpsetasin ikka tavalisel ahjuplaadil - ei tulnud küll päris terve plaadi suurune, kuid üle ühe ka ei mahu tavasuuruses ahjuplaadile - seega tuligi viis põhja eraldi küpsetada. Tainakiht jäi max. poole cm paksune.
    Tasub kindlasti ise tegemine ära proovida, kui need küpsised maitsevad, keerulist pole siin midagi ja maiustamist jätkub päris mitmeks õhtuks.

    VastaKustuta