neljapäev, 28. aprill 2011

Karulaugusalat

Esimesed karulaugud on kohal - seda on kuulda juba alates möödunud nädalast. Nädalavahetusel käisin ka ise esimest korda sel aastal karulauku korjamas ning imestasin, kui suured need juba on. Arvasin, et külma ja veninud kevade tõttu on lehekesed heal juhul nina maa alt välja pistnud, kuid tegelikkuses rohetas terve metsaalune ning paras ports karulauku sai korjatud päris kiiresti.

Karulauk kasvab Põhja-Eesti rannikualal. Viimastel aastatel korjame meie seda Toila lähedalt. Minu vanemad on karulauku armastanud juba aastaid ja toonud seda varem Aseri kandist, kuna ei teadnud, et see kasvab kodust ka vaevalt 5 km kaugusel. Teismelisena ma küll ei võtnud karulauku suu sissegi, pealegi segas ema karulauku salatiks varem vaid hapukoorega, mis on minu jaoks täiesti vastuvõetamatu. Samas on õli baasil salatid karulauguga väga maitsvad ning neid olen õppinud ma aastatega sööma. Siinne salat on vaid üks näide - karulaugusalatisse võib sisse segada igasugust meelepärast salatikraami. Kaste on aga see, mis salati eriti maitsvaks teeb ning selle kastme juures on magusus väga oluline maitsenüanss. Mulle on väike suhkrukogus alati salatikastmetes maitsenud, aga karulauguga sobib see magus maitse kohe eriti kokku. Selline salat maitseb mulle enim just liha kõrvale, eriti just grillitud liha. Pildil on kerget kuumust näinud ja seest roosa lamba sisefilee, mis on maitsestatud vaid soola ja valge pipraga.

Karulaugust tuleb väga hea salat ka värske peakapsaga; sobib samuti liha kõrvale. Esimestest karulaukudest on mul alati vastupandamatu soov teha ka pestot - ka see on juba sel aastal ära proovitud.

Vaja läheb:
paras punt karulauku
kurki
tomatit
mungube

Kaste:
Kreeka pähkli õli
sidrunimahla
rafineerimata roosuhkrut
tilk sojakastet
purustatud musta pipart

Haki karulauk, kuid mitte väga peeneks. Lõika ka tomat ja kurk tükkideks ja lisa salatile. Pane salatisse värskelt idandatud mungube. Sega väikeses nõus kokku salatikaste - 3 osa õli, 1 osa sidrunimahla, parajalt suhkrut (magus maitsenüanss selle salati juures on väga meeldiv), tilk sojakastet ja purustatud musta pipart. Kalla kaste salatile ning serveeri koheselt. Sobib ideaalselt grillitud liha kõrvale. Salat seista ei tohi, karulauk närtsib ning salat liguneb liigselt läbi.
Karulaugusalat grillitud lamba sisefileega

6 kommentaari:

  1. Aet, Sinu kapsa-karulaugusalatit kiidan minagi - tõesti hea amps!

    Soovitan väga proovida mandlitega karulaugupestot -mulle meeldib hetkel rohkemgi, kui "klassikaline" piiniaseemnetega..

    VastaKustuta
  2. Aitäh, Pille. Vaatasin jah, et tegid mandlitega pestot. Õde toob täna värsket karulauku juurde, proovin pesto ka mandlitega ära.

    VastaKustuta
  3. Karulauk on III kategooria kaitsealune liik.

    On keelatud nende taimede kahjustamine, korjamine ning tehingud nendega. III kategooria kaitsealuse liigi kasvukohas võidakse moodustada looduskaitseala, kui muude kaitseabinõudega pole võimalik tagada vastava liigi säilimist Eestis.

    VastaKustuta
  4. Paluksin siinkohal abi. Mis vahekorras te salatikastme komponendid panete? Minu nõrk külg köögis kipub olema roheliste salatite kaste, samas sööksin neid heameelega, aga ikka tundub, et vahekord õli jm vahel ei ole päris õige. Aitäh juba ette!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kuldreegel salatikastmete puhul on 3 osa õli, 1 osa (sidruni)mahla. Minu jaoks on ka vähene suhkru- või meekogus salatis väga oluline; proovi, kas ka Sulle nii maitseb. Head katsetamist.

      Kustuta